Medical taping

Het Medical Taping Concept (MTC) is een van oorsprong Aziatische tapemethode, die het lichaamseigen herstelmechanisme ondersteunt c.q. activeert, zonder de bewegingsvrijheid te beperken.

Het MTC is ontwikkeld met de achterliggende gedachte dat de spierfunctie niet alleen invloed heeft op beweging en spieractiviteit maar ook bepalend is voor o.a. de bloed- en lymfecirculatie. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven. Het indicatiegebied van MTC is zeer uitgebreid:

• (Na)behandeling van blessures aan het bewegingsapparaat, zoals rug- en schouderklachten, maar ook knie en kuitklachten.
  • Verminderen van klachten door vochtophopingen en bloeduitstortingen (oedeem en haematomen).
  • Houdingscorrecties.
  • Behandeling van problemen ontstaan door overbelasting.
  • Bestrijding van (spannings)hoofdpijn, en zenuwpijn door beïnvloeding van het zenuwstelsel.
  • Hooikoorts

Bij ons in de praktijk wordt ook Lymftaping toegepast, een onderdeel van het Medical Taping Concept. Dit is een speciale tape techniek die de afvoer van lymfoedeem ondersteund. Deze techniek wordt toegepast in combinatie met andere behandelmogelijkheden bij oedeem. Op onze website kunt u hier meer informatie over vinden bij oedeemtherapie.

Hoe werkt het MTC?

De elastische tape zorgt ervoor dat door een speciale manier van aanbrengen de opperhuid lokaal wordt opgetild. Hierdoor wordt onmiddellijk de druk onderhuids verminderd en ontstaat een betere doorbloeding, waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd en voedingsstoffen sneller worden aangevoerd. De bloedsomloop en de lymfestroom kunnen zich (lokaal) herstellen. Tevens wordt door de liftende werking van de tape de druk op de zenuwen minder waardoor de pijn vermindert dan wel verdwijnt.

Door het natuurlijke genezingsproces van het lichaam op deze manier continu te stimuleren, ontstaat een unieke 24-uurs behandeling. De tape kan meerdere dagen blijven zitten, ook tijdens douchen en zwemmen.  Het Medical Taping Concept is daarmee een revolutionaire behandelmethode die fundamenteel verschilt van conventionele behandelmethodieken.

De effecten van Medical Taping in het kort:

• Pijndemping
  • Een sneller en beter herstel
  • Verbetering van spierfunctie door middel van tonus(spanning)regulatie
  • Ondersteunen van de gewricht functie
  • Vergroten van de stabiliteit
  • Een betere bloedcirculatie
  • Een betere afvoer van afvalstoffen (lymfeafvoer)
  • Correctie van bewegingsrichting
  • Neuro-reflectoire beïnvloeding